عاشق باران(خسته ام اما منتظر)







نويسندگان



آثار تاريخي يك عاشق



دوستان عاشق تنها



دوستان عاشق



وضعیت من در یاهو



آمار وب



طراح قالب:



موزیک و سایر امکانات





صلوات

پرسش: درود - صلوات - بر پيامبر گرامي اسلام(ص) چقدر ثواب دارد و كيفيت صلوات و درود بر پيامبر(ص) را از نظر شيعه و اهل سنت بيان فرماييد؟

 

پاسخ: تقديم درود به پيشگاه مقدس خاتم رسولان فرمان قرآن كريم است چنان كه خطاب به مؤمنين مي فرمايد: «انَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلّوُنَ عَلَي النَّبي يا أيُّهاالَذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيهِ وَ سَلِّموُا تَسليمأ»؛ «خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مي فرستند - پس – اي كساني كه ايمان آورده¬ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش به خوبي گردن نهيد.»
صلوات، موجب مغفرت و بخشش گناهان مي گردد و رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) در حاليكه مسرور بود فرمود: جبرييل به نزدم آمد و گفت: اي محمد هر كس بر تو يك بار درود فرستد خداوند براي او ده حسنه مي نويسد و ده سيئه او را محو و ده درجه بر درجات او مي افزايد. و در صحيح مسلم از رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت شده است كه فرمود: آنكس كه بر من يك بار درود فرستد خداوند ده بار بر او درود مي فرستد. و نيز از روايات استفاده مي شود كه هر كس نام رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) را بشنود و بر آن حضرت درود نفرستد گرفتار شقاوت و بخل شده است. در منابع حديثي شيعه نيز روايات فراواني پيرامون فضيلت و ثواب صلوات بر پيامبر وارد شده است.
پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «بر من درود فراوان بفرستيد زيرا درود بر من نوري است در قبر و نوري است بر صراط و نوري است در بهشت». اميرالمؤمنين(عليه السلام) فرمود: «درود بر پيامبر(ص) نابود كننده تر است گناهان را از آب نسبت به آتش.» و امام صادق(عليه السلام) فرمود: «در برخي كتب يافتم كه هر كس بر محمد درود فرستد خداوند صد حسنه براي او مي نويسد.»
در پاسخ به بخش دوم سوال بايد گفت : صحابه از رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) سؤال نمودند و عرضه داشتند: اي پيامبر خدا چگونه بر تو درود فرستيم؟ آن حضرت فرمود بگوييد: «اللّهمَّ صَلّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد كَما صَلَّيتَ عَلي اِبراهيمَ وَ آلِ اِبراهيمَ اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ وَ بارِك عَلي مُحَمّد وَ عَلي آلِ مُحَمّد كَما باركتَ عَلي اِبراهيمَ وَ عَلي آلِ ابراهيم اِنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ»
بخاري از كعب بن عجزة روايت مي كند كه گويد در نزد رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) نشسته بوديم كه مردي آمد و گفت: اي رسول خدا! فرا گرفتيم كه چگونه بر تو سلام كنيم پس چگونه بر تو درود فرستيم؟ پيامبر خدا فرمود بگوييد: "اللهم صل علي محمد و علي آل محمد كما صليت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم انك حميد مجيد. اللهم و بارك علي محمد و علي آل محمد كما باركت علي ابراهيم و علي آل ابراهيم انك حميد مجيد". همچنين در روايات از صلوات بتراء (ناقص و بدون دنباله) نهي شده است . پيامبر فرمود : بر من صلوات ناقص نفرستيد. گفتند صلوات ناقص چيست؟ فرمود اين كه بگوييد: "اللهم صل علي محمد" و ساكت شويد بلكه بايد بگوييد: "اللهم صل علي محمد و علي آل محمد". و نيز دهها روايت نقل كرده¬اند كه به هنگام درود بر پيامبر بايد بر آل آن حضرت درود فرستاده شود و در منابع فريقين است كه دعا به آسمان بالا نمي رود مگر زمانيكه بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود. در منابع شيعه، نيز تأكيد شده است كه به هنگام تقديم درود به پيامبر الزاماً بر آل او نيز درود بفرستيد.
امام باقر(عليه السلام) از پدرانش روايت مي كند كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: "مَن صَلي عَلي وَ لَم يُصَلِّ عَلي آلي لَم يَجِد ريحَ الجَنّهِ وَ انَّ ريحَها لَتُوجَد مِن مَسيرة خَمسِ مَأة عام"؛ «هر كس بر من درود فرستد و بر آل من درود نفرستد بوي بهشت را استشمام نمي كند و همانا بوي بهشت با فاصله پانصد سال قابل استشمام است.»
بنابر اين قدرداني و سپاسگزاري از رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) و تبعيت و پيروي از آن حضرت اقتضا دارد كه بر او زياد درود بفرستيم و هنگام درود بر ايشان بر آل و اهل¬بيت او نيز درود فرستيم
.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[+] نوشته شده توسط asheghe baran در 16:47 | |